2016: November-December

November månad var rätt händelselös, sög rätt ordentligt faktiskt och gick mest ut på att jobba, äta, träna och sova. December, däremot var en rätt händelserik månad. I början av December agerade jag caddie till Claes som gjorde stykrelyftsdebut och lyckades vinna alltihop.

Eftersom vi planerat så tokigt så vi skulle vara iväg på varsitt håll över jul tjuvstartade vi julfirandet och ägnade december månad åt att julpynta, julbaka och göra pepparkakshus. Julafton firades en vecka för tidigt med julklappar och kalkonmiddag, men julkänslan var på topp och vi fick en superbra fejk-julafton. ♥

På den riktiga julaftonsmorgonen satte jag mig på ett flygplan till Arlanda för att möta upp brorsan. Vi skulle alltså fira julafton på Arlanda. Till en början gjorde vi ett tappert försök att få julkänsla genom att streama Kalle-Anka på telefonerna.

Vi gav snabbt upp våra försök till att få julkänsla och gick istället till hotellet, körde ett träningspass, badade i utomhuspoolen och bastade. För att sedan gå upp i restaurangen och beställa in lite god mat och någon drink. Helt okej julafton ändå!

På juldagen åkte jag och Brorsan vidare till Dubai där vi inledde med att gå på guldmarknaden och shoppa loss.

Sedan har vi hängt i Dubai Mall, spanat in världens högsta byggnad, Burj Khalifa och tagit en tur upp i denna byggnad.I Dubai mall fanns ett enormt akvarium med rockor och hajar bland annat. Där kunde man dyka ner och simma med hajarna om man ville. Inget konstigt alls.

Vi drack en massa juice på ett favorithak vi hittade och spanade in alla coola byggnader i marinan.

En dag åkte vi på ökensafari. En fyrhjulsdriven bil kom och hämtade upp oss och körde ut oss i öken. Föraren körde som en riktig blådåre upp och ner på sanddynerna och vi hade riktigt roligt. Kvällen avslutades med en grillmiddag med magdans, eldslukare, kameler, arabiska falkar och vattenpipa mitt ute i öken i ett beduintält. Sjukt häftig upplevelse!

Dubai var verkligen fullt av kontraster. En annan dag bestämde vi oss för att dra och åka skidor i Mall of the Emirates. I deras snövärld fanns skidbackar, pulkabackar och till och med pingviner!

Året avslutades med nyårsfirande med ca en miljon peppade människor och en helt galen fyrverkerishow utanför Dubai Mall/Burj Khalifa. Sjukt häftig avslutning på 2016!

2016: Juni-Oktober

Juni 2016 inleddes med ännu ett veterinärbesök för Svante. Denna gång var det dags för operation av andra knäskålen. För att slippa gå med plasttratt hela våren/sommaren köpte vi en uppblåsbar nackkrage till honom, såg ut som att han gick omkring med en badring, stackaren.

Jag hade en period när jag körde sinnes mycket marklyft. Så marklyftfredag var någonting som implementerades hos oss. :)

Vi gick ett antal varv på discgolfbanorna. Jag är ingen naturbegåvning, om man säger så.

Vi styrde upp ett gäng middagar med mexikanskt tema varje gång.Simon briljerade med sina matlagningsskills och alla andra åt med god aptit.

I juli var det dags för semester och jag startade semestern med en tripp till Gällivare för att träffa vänner och familj.

Jag, Claes och Svante tog en promenad upp på Dundret och såg midnattssolen. Svante var mindre nöjd.

Claes fick en resa till Prag av mig i 25-årspresent och det bar av i juli. Men först hann vi med en weekend i Stockholm med god mat och Pokémonjakt. I Prag dracks det litervis med öl, det promenerades en hel del och så åkte vi häst med vagn.

Från Prag bar det av direkt till Claes mammas stuga där vi lagade frukost över öppen eld och bara myste på.

Sedan har vi friluftat en del och njutit av naturen.

Semestern avslutades med besök från Josef. Vi hängde lite på stranden.

I augusti tog jag ledigt ett par dagar för att dra och fjällvandra. Vi rörde oss kring Nikkaloukta och Abisko och det hanns även med en dagstur till Trollsjön. Vi bytte hund med Claes syster då Svante inte riktigt är fjällvandringsmaterial.

I september fick jag prova på att undervisa på universitetet. En utmaning! Som en del av undervisningen hängde jag med på en studieresa runtom i Norrbotten där jag skulle köra runt studenterna i en minibuss för att titta på broar. Varningsskylten i minibussen var lite oroväckande.

Första veckan i september åkte jag till Göteborg igen för att hälsa på brorsan och Helena och för att medverka på Helenas dotters dop där jag blev gudmor för första gången. ♥

I mitten på åkte vi en helg till Köpenhamn och gick på ölprovning, såg lustiga skyltar och jag firade min födelsedag med att käka smørrebrød.

Halloween firades uppe i Gällivare och vi passade på att spöka ut oss.

2016: Januari-Maj

Jag satt och överförde lite bilder från mobilen precis och tänkte att det skulle vara kul med en liten tillbakablick på 2016. Men det visade sig bli årets bildbomb så jag delar upp det i flera inlägg istället. Här kommer januari-maj.

2016 firades in hemma hos oss med god mat och vänner.

I januari åkte jag till Göteborg för att hälsa på Helena och brorsan. Vi gick på museum och åt indiskt, som alltid när jag är där på besök. :)

I februari åkte jag och Claes till Gällivare för att hälsa på familj och vänner. Vi passade även på att besöka ishotellet i Jukkasjärvi. Kan inte förstå att jag har bott i Gällivare i 19 år utan att åka till grannkommunen och titta på isskulpturerna.

När vi hade semestrat klart var det dags att lämna in Svante till veterinären för en knäoperation. Lillstackaren var så ynklig i sin tratt.

Påsken firades i Kalamark/Granträskmark i Claes föräldrars stugor. Jag bakade en påsktårta till efterrätt.

I början av april fick vi besök av min morbror och mina småkusiner från Seattle. Mina pannkakor gick hem hos småkusinerna.

I slutet av april åkte jag till Sala för att hälsa på Fredde och Salagänget. Vi var kungar på burger king, jag fick agera tårttjuv hos en främling, vi drog på 30-årskalas och så avrundade vi helgen med ett besök i Sala silvergruva.

Den första maj åkte jag och Claes majrundan. Ca 21 mil på hoj fick alltså inleda maj månad.

I mitten av maj styrde vi upp en drinkkväll hemma hos oss. Det blandades allt ifrån mojitos, piggelin och pina colada till white russian och rosa pantern.

I slutet av maj åkte jag till Stockholm på brodagen, en dag med föreläsningar och en båttur runt om i Stockholm. Okej, jag bjuder på denna, men kvällen avslutades med att vi hängde med några kunder på Golden hits. Efter några GT hamnade jag på karaokescenen och av alla låtar i världen valde jag att sjunga The Fox med Ylvis....

Därefter tog jag en tur till Sala igen och denna gång drog hela gänget till Västerås för att dra på Strike och bowla, spela biljard och hänga i spelhallen.

Från Sala åkte jag tillbaka till Stockholm och mötte upp Claes. Vi åt en åttarätters middag, hängde på stan och myste på.

Våren var rätt händelserik och jag har haft väldigt roligt! :)